söndag 1 november 2009

Jag behöver lite hjälp!

Jag har en liten fråga. Hur bränner jag lättast ner foton från datorn, på CD eller DVD?

Har testat på CD, men där ryms ju inte så mycket... Testade sedan på DVD, men fick inte det att funka... (Extern hårddisk fick jag tips om tidigare, och har en sådan som pajat 2 ggr så jag fått byta ut den, så dem litar jag inte riktigt på...)

Hur gör ni? Jag har så mycket foton i datorn nu, som jag är rädd försvinner om det händer något med datorn...


Tack på förhand.
/Ewa

11 kommentarer:

Camilla sa...

Jag väljer ut dom bästa och gör riktiga kort på dom.
Ha det bra och kram på dig!

Della sa...

Extern hårddisk för mig. Det har funkat bra hittills. Fast det kan jag ju knappast rekommendera till dig, som har haft otur med sådana.

Nonna sa...

Extern hårddisk här med och Gud nåde om den pajar, då vet jag inte vad jag gör, i början brände jag CD och satte i album men sen jag köpte x-disken har jag inte gjort det och det kanske är dumt.
Album har jag gjort nån gång med, i pappersformat alltså och det är ju kul. Om du ska bränna på skiva så välj CD för det blir så svårsökt på DVD som sväljer så mycket. Jag sorterar i arkivet årsvis, så det finns alltså Albert-arkiv, Stoffearkiv osv år från år. Om det är flera med på bilden så sätter jag i gemensam mapp/fam.
Hoppas du hittar en lösning.
Nonna

Lil sa...

Extern hårddisk...jag vill inte tänka på vad som skulle hända om den pajar!! De allra bästa foton tar jag ut som papperskopior o sätter i gammaldags album.

Elisa Day sa...

Beror på vilket program du har. Jag brukar bara välja dvd om det är mycket bilder. Bränn ner innan det är försent

Eija sa...

Extern hårdisk är det som gäller... Sen kan du göra backup med jämna mellanrum så att inga bilder försvinner vid en ev krasch..
Ska du ha riktigt många bilder så är DVD det bästa..


Kramisar:)

Eija sa...

Pst... Du kan även göra fotoböcker av dina bilder..

Anne sa...

Bränner till en DVD... Det funkar fint för mig...:). Jag gar gjort fotoböcker av de bästa dessutom...=)

Kramelikram... <3

Anonym sa...

DVD brännare måste du ha om det ska funka bränna till DVD skiva, men extern hårddisk har jag, men framkalla dina favoriter, foton vill man ju titta på i ett album eller hur?

Leana

Anonym sa...

Tack Leana från Ökx.

Jo, jag har både CD och DVD brännare, i ett... Använde bara fel program, men Nu funkar det.

Klart man vill kunna se på sina bilder, samt kunna visa dem åt andra - men det är ju även kul att ha kvar originalen, så man kan göra fler bilder, fixa med dem etc. Eller hur? Försvinner det man har i datorn, eller den externa pajar, då är de borta för alltid!

Men jag ska skriva ut foton, snart, så att många fler kan få glädje av dem! ;)

Mvh
/Ewa

Anonym sa...

Min kusins hus brann ner i våras, alla bilder är borta. Tänk på det alla ni därute.
Hur fort allt som man ägt bara är borta.

Nu framkallar jag alla mina foton och bränner ner dem på dvd, samt har en extern hårddisk.

Ni ska också veta att en cd rom bara håller ca 20 år, sen är de förstörda.

Kram
Leana