lördag 14 februari 2009

Nr 28 av 365 - Blå


Vet inte om detta är ett riktigt sjömärke, men det står iaf i en trädgård invid älven... Vart inte så bra skärpa på just märket, men det får symbolisera "Blå" iaf... Gärdesgårdar tycker jag är så vackra. Vill ha en sådan runt mitt torp.


Tillägg: Med hjälp av lite detektivarbete från Karina, så har vi nu löst fallet "sjömärket". Det är alltså inget riktigt sjömärke, utan en skulptur gjord av Marianne Öqvist, och finns tydligen på fler ställen runt om i Norrbotten. Den gjordes i 8-10 exemplar till en utställning på Djurgården/Stockholm, då Stockholm var kulturhuvudstad. Maria, Mariannes syster - har en likadan i sin trädgård, upptäkte Karina och satte igång att undersöka saken. Tack!

6 kommentarer:

Lena L sa...

Hoppas du har haft en trevlig alla hjärtans dag! För mig har helgen verkligen gått i lugnets tecken, förutom vecko-handlingen med mamma då förstås! =) Den tar ett par timmar varje helg! Men det är det ju värt! =) Kram!

Ann-Charlotte sa...

Vilken schysst bild! Ser faktiskt ut som ett fotomontage så det är roligt att det inte är det! Kul att så många är intresserade av foto, själv tar jag alldeles för lite bilder med min egna. Fota på.

Englagård sa...

Hej Ewa, det där sjömärket finns på en annan blogg också och är en skulptur av bloggerskans syster. Bloggen heter Jag blommar, det måste vara samma skulptur:)

Kram Karina

Ewa sa...

Hej Karina!

Nej, det är inte samma. Det huset ligger inte vid älven, utan uppe vid badhuset... =)
Men, det kan ju vara samma person som har tillverkat det?!

/Ewa

Rajson sa...

Härligt ljus i fotot!Staketet lyfter hela bilden!
Jättefina foton på fröställningarna nedan!
Ha det gott!

Maria sa...

Hej Ewa!
Jo, det är min systers skulptur. Gjordes till STockholm det år det var kulturhuvudstad där (tror det var 1998?!) Sedan hamnade sjömärkena i lite olika trädgårdar, bla hos oss syskon. Men vems trädgård står det här i?
Blev nyfiken nu...är det på Kyrkogatan eller?
Svara gärna på min blogg om du ids =)