torsdag 28 maj 2009

Nr 20 av 365 - Hembakat

Bakade blåbärsrutor igår efter ett mycket enkelt recept, där det blir minimalt med disk dessutom då man rör ihop hela smeten i en kastrull. I förrgår hade jag i delade jordgubbar, som det står i originalreceptet. Minskade på sockret 1 dl, och man kan säkert minska mer OM man inte gillar då det är riktigt sött. Receptet kommer nedan.


Enkla jordgubbsrutor


Ugn: 175 grader

200 g margarin
6 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
6 dl strösocker
5 ägg
250 g frysta jordgubbar eller andra bär
50 g mandelspån

1. Smält margarin i en stor kastrull, och låt svalna.

2. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål.
Rör sedan ner strösocker, ägg
och sist mjölblandningen i kastrullen.

3. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, och häll i smeten.
Fördela bären över och strö på mandelspånet.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Låt svala och skär i rutor.

7 kommentarer:

Ulrica sa...

Mums det här ska jag göra till helgen.

Olga T sa...

Mmmm, det här låter riktigt gott!!

Susanne sa...

Det där lät gott och verkar enkelt att få till så det måste jag nog prova. =)

Anne sa...

Supergoda... minskade sockret till 3 dl och det funkade jättebra. Glömde att handla bär så det blev med hemodlade rabarber i stället.

Stor succé på morsdag..!!!

Många kramar Anne

Olga T sa...

Jag bakade också denna kaka med 3 dl socker och frusna hallon/blåbär, i helgen. Mycket god!!

Annelie Johnsson sa...

Låter riktigt smarrigt, får jag nog ta & testa en dag.
Kram!!

IA Nyckelpiga sa...

Det där láter underbart gott!
Den ska jag göra till imorgon da jag ska bjuda vänner pa fika.
Tack för receptet.