torsdag 28 maj 2009

Nr 20 av 365 - Hembakat

Bakade blåbärsrutor igår efter ett mycket enkelt recept, där det blir minimalt med disk dessutom då man rör ihop hela smeten i en kastrull. I förrgår hade jag i delade jordgubbar, som det står i originalreceptet. Minskade på sockret 1 dl, och man kan säkert minska mer OM man inte gillar då det är riktigt sött. Receptet kommer nedan.


Enkla jordgubbsrutor


Ugn: 175 grader

200 g margarin
6 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
6 dl strösocker
5 ägg
250 g frysta jordgubbar eller andra bär
50 g mandelspån

1. Smält margarin i en stor kastrull, och låt svalna.

2. Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål.
Rör sedan ner strösocker, ägg
och sist mjölblandningen i kastrullen.

3. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, och häll i smeten.
Fördela bären över och strö på mandelspånet.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Låt svala och skär i rutor.

7 kommentarer:

Ulrica sa...

Mums det här ska jag göra till helgen.

Gärdsmygen sa...

Mmmm, det här låter riktigt gott!!

Nattsyrran sa...

Det där lät gott och verkar enkelt att få till så det måste jag nog prova. =)

Anne sa...

Supergoda... minskade sockret till 3 dl och det funkade jättebra. Glömde att handla bär så det blev med hemodlade rabarber i stället.

Stor succé på morsdag..!!!

Många kramar Anne

Gärdsmygen sa...

Jag bakade också denna kaka med 3 dl socker och frusna hallon/blåbär, i helgen. Mycket god!!

Annelie J sa...

Låter riktigt smarrigt, får jag nog ta & testa en dag.
Kram!!

IA Nyckelpiga sa...

Det där láter underbart gott!
Den ska jag göra till imorgon da jag ska bjuda vänner pa fika.
Tack för receptet.