söndag 26 april 2009

Högt i det blå, och en upplevelserik helg...


Så var jag hemma igen efter en mycket rolig och upplevelserik helg. Kul att träffa det nya "gänget", och mycket att både lära och ta in... Avslutningen på denna övning, som ingår i en rad olika, kommer att ske ner i Enköping längre fram i år.

Har testat något alldeles otroligt underbart och roligt igår. Kika in på: http://fadfry963.blogspot.com/

Flygrutten fick jag bestämma själv... Vi flög först till Kalix och Vassholmen, sedan ner längs Kalixälven ut till havet och Malören (där vi såg öppet vatten), flög runt där och vidare till Haparanda och Övertorneå längs svensk-finska gränsen, och styrde sedan "hem" tillbaka till Grubbnäsudden... En flygtur på ca 1 timme och 22 minuter, och jag fick flyga/styra i stort sett hela tiden. Vilken adrenalinkick!! Inte sådär supersvårt, då man förstod sig på vilka reglage som gjorde vad, och inte är rädd att testa. Start och landning fick däremot den riktiga piloten göra. Han tyckte att jag var duktig, och ett bra "pilotämne". Det blåste ganska kraftigt. Först hade vi motvind ut mot havet, och sedan stark vind från vänster, men det gick bra. Lite luftgropar som pirrade skönt i maggropen. Vi pratade en hel del under resans gång, och jag fick veta att efter en ca 10 flygtimmar ska man normalt kunna flyga helt ensammen...

Nu ska jag "bara vara", vila och smälta in alla intryck. Blir långa pass, och det känns i hela kroppen. Sen satt vi väl uppe lite väl sent i natt och surrade, men det är ju så kul...
Somnade iaf som en stock, och var mycket nöjd över min dag. Och vad gör väl det om man är lite trött en dag, då man haft så roligt?

Ha en fortsatt fin söndag.

Kram
Ewa



PS: Rättelse. Planet heter Cessna 172, stavade lite fel, och det ägs av Luleå-Boden Flygklubb

10 kommentarer:

Anonym sa...

Wow - du har varit högt uppe i det blå! Häftigt. Det måste ha varit kul - och vilken utsikt du måste ha haft - det verkar som att du haft en trevlig helg! Kram på dig!/ Virpi.

Bella sa...

Vad häftigt och roligt det låter! :)

Anne sa...

Det låter helt underbart..=)

Tack rara du för boken. Tittade i min brevlåda i dag, det första brevet/paketet på min nya adress hade kommit och det var i från dig.

Ha en go måndag.

Kramizar Anne

Lena L sa...

Ja vilken grej Ewa! Det här kommer du kunna "leva" på länge! Som sagt så är jag själv skäckblandat förtjust i det här med flygning. Jag vet inte om jag skulle våga ifall jag fick chansen. Jag tycker du är modig! Kram Lena

Unknown sa...

Hej Ewa, javisst var det en skön flygning. Jag hoppas det blir fler tillfällen.

Bror/Luleå-Boden Flygklubb

Ewa sa...

Hej Bror!

Vad kul att du hittade hit!
Ja, det var det, och det hoppas jag också. Det var en härlig och häftig upplevelse.

Hälsa de andra!

Mvh
/Ewa

Unknown sa...

Ja, det var kul att se gamle kalle zäta, som vi kallar den, på din blogg. Det är ett flygplan som har en intressant bakgrund. Den tillverkades 1975 i Frankrike, köptes av Stockholm flygskola i Bromma 1976. Jag flög den när den var ny på Bromma. Den hade gått ca 200 timmar då. Jag bodde där vid den tiden. Sedan såldes den vidare och hamnade i Västerbotten. Där landade en kille på isen och taxade mot stranden. Då sjönk den genom isen och en liten flicka omkom. Piloten hann tyvärr inte få ut henne i tid. Fiskflyg AB i Piteå köpte haveristen och helrenoverade den. Luleå-Boden Flygklubb köpte den 1981, jag var ordförande i klubben. Sedan har vi flugit den hela tiden. Den har avverkat 7 motorer och har flugit ca 12400 timmar och går hur bra som helst. Jag flög den senast igår på en brandflygslinga i östra Norrbotten. Gustav-Kalle-Zäta fyller 35 nästa år.
Ha det bra!
Bror

Ewa sa...

Spännande och intressant berättelse, förutom då den lilla flickan som omkom...
Jag tyckte det var jättekul att få flyga, och det var en dröm som gick i uppfyllelse. Extra kul var det att få flyga över flickornas pappas hus och vinka till dem!
Hade jag de pengar det kostar att ta cert, skulle jag nog göra det, men blir kanske i mitt nästa liv! ;o)
Hoppas ni är med på fler övningar, och hälsa grabbarna, inkl GKZ.

/Ewa

Unknown sa...

Förmodligen lever jag i ett nästa liv just nu i så fall, ett upplevelserikt liv i lufthavet som man inte klarar sig utan. Vi står beredda med flygskolan när du nu kör till.
Bror

Ewa sa...

Tack Bror. Känns trygg och bra att veta.

Mvh
/Ewa